NEDEN FARKLI MEZHEBLER VAR?
İbnu Haldun
Mukaddime adındaki kitabının yedinci faslında özetle şöyle diyor:
“Şer’i delillerden hüküm çıkarılan fıkıh ilminde müçtehidler
arasında ihtilaf vaki olmuştur. Bunun sebebi ise, idrak güçlerinin
ve bakış açılarının farklılığından doğmuştur. Bunun olması da
gayet normaldir, lüzumludur. Fıkıhta bulunan bu ihtilaf İslam
aleminde yayılmıştır. Taklid etmek isteyen kimse, istediği kimseyi
taklid etme hakkına sahiptir. Dört mezhep İmamlarının bulundukları
derece ve taşıdıkları şahsi ve ilmi yeteneklerinden dolayı halkın
hüsnü zannını kazanmış oldular. Bu dört mezhep İslam dininin
temeli oldu.”
İNANÇ ESASLARINDA EHL-İ SÜNNET MÜTTEFİKTİR
Bu dört imamdan sonra, bid’alar ve nefsi emmareye uymalar
çoğalıp, kuvvetlendi. Fitne ateşi bütün İslam alemini sardı,
müslümanların saf ve temiz akideleri bozulmaya başladı, işte bu
zamanda dört mezhebe mensup ilim adamları harekete geçip salih
selefin kitap ve sünnetten aldıkları ve yaşadıkları akideyi müdafa
edip bu uğurda ciddi mücadeleler verdiler. Bu mücadele, Ebu’l
Hasan El Eş’ari ve Ebul Mansur el Maturidi’nln (Allah ikisinden de
razı olsun) ortaya çıkmalarına kadar devam etti. Ebul Hasan El
Eş’ari Şafii mezhebine, Ebu Mansur el Maturidi de Hanefi mezhebine
mensup idi. Bu iki İmam Resulullah (s.a.v.) Efendimiz’in sünnetini
ve Ashabın (r.a.) yolunu en güzel bir şekilde müdafa ettiler ve
bid’acılan perişan vaziyete düşürdüler. Bu iki zat, İslam Alimleri
arasında büyük bir sevgi ve itimad kazandılar. İtikadi konulara
ait bu iki mezhebe de Eş’ari ve Ma-turidi mezhebi adı verildi,
İslam ilim adamları örfünde bunlara Ehl-i Sünnet ve’l Cemaat adı
verilmiş olup, Mutezile ve diğer bid’acı ve dalalette bulunan
mezheplerden ayrılmış oldular. Hadis ve tasavvuf alimleri de
Eş’ari ve Maturidi mezheplerine muhalif olmadıkları için onlar da
ehli sünnet vel cemaat camiasına girmiş oldular.”
İbn Subki
(r.a.), İbnu Hacib’in akide şerhinde şöyle diyor: “Bil ki, Ehl-i
Sünnet ve’l Cemaat’ın tamamı, vacip, caiz ve muhal olan konularda
bir tek itikad üzerine ittifak etmişlerdir. Her ne kadar bunlar bu
hakikatlere giden yollar, kaideler ve nedenler üzerinde ihtilaf
etmiş olsalar bile.
Bu iki akide imamı Eş’ari ve
Maturldi (Allah ikisinden de razı olsun) kendiliklerinden hiç bir
görüşü ortaya atmamışlardır. Onların izah ve açıklamaları yalnız
selefi salihinin hassasiyetle üzerinde durdukları ve hakkaniyetini
tesbit ettikleri Ashabı Kiram’ın (r.a.e.) yolu ve fetvaları
olmuştur.
Yukarıda da söylediğimiz gibi Ehl-i Sünnet arasında
itikadi meseleler hakkında ihtilaf yoktur. Bir kaç meselede
ihtilaf var olarak görülüyor ise de, bunlar da tamamen lafzidir
(söylenişle alakalıdır), mahiyeti ve tesiri yoktur.
İSLAM NAKİL DİNİDİR
İlimde ve takvada şöhret kazanmış, içtihadın bütün
şartlarına haiz, istihraç ettikleri bütün konuların delil ve
kaynaklarını belirtmiş ve güvenilir kitaplarda zabt ve cem etmiş
ve bu durum bütün selef ulemasınca da tevsik edilmiş ehli sünnetin
bu dört mezheb imamının birisine uymak elbette lüzumlu ve
faydalıdır. Şeriatı bilmek İçin selefe itimad etmek konusunda
ümmet ittifak etmiştir. Bu konuda tâbiin ashaba (r.a.e.)’ itimad
etmiş, tebe-i tâbiin de tâbiine güvenmiş böylelikle her tabaka
kendisinden evvelki tabakaya itimad edegelmiştir. (r.a.e.)Akıl da
bunun güzel bir yol olduğunu kabul eder, Çünkü şeriat nakilslz ve
istinbatsız bilinmez. Dinde nakil esastır. Her tabaka kendisinden
evvelki tabakadan kesintisiz bir biçimde alırsa işte o zaman nakil
doğru olabilir.
Peygamber efendimiz (s.a.v.): “Büyük
cumhura uyunuz.” Buyuruyor. Bu dört mezhepten başka diğer
mezhepler yok oldu, büyük çoğunluk bu dört mezheptedir. Bunlardan
ayrılmak büyük çoğunluktan ayrılmak demektir.”
(Ehli
Sünnet Ve Akaidi; Mehmed Çağlayan S.51-53)
Kitap gibi takvim Mevlana Takvimi'nin her gün yayınlanan yeni yazılarını kaçırmamak için mobil uygulamalarımızı indirebilir, internet sitemizi ve sosyal medya hesaplarımızı takip edebilirsiniz.
Kitap gibi takvim Mevlana Takvimi'nin her gün yayınlanan yeni yazılarını kaçırmamak için mobil uygulamalarımızı indirebilir, internet sitemizi ve sosyal medya hesaplarımızı takip edebilirsiniz.
Misvak Neşriyat Tic. ve San. Ltd. Şti.
Ceridehane Sk.
No: 4
Cağaloğlu / İSTANBUL